17 נובמבר 2018,יום שבת

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

בריאות

ברמת הגולן והסביבה

ליאן ויעל מרפואה סינית קהילתית על תזונה נכונה בסתיו

Share

ליאן ויעל מרפואה סינית קהילתית על תזונה נכונה בסתיו

ליאן אברוצקי ויעל חפץ
"את שלושת חודשי הסתיו מכנים תקופת השלווה של התנהגות האדם. בסתיו האטמוספירה של השמיים מהירה והאטמוספירה של הארץ בהירה. האנשים צריכים לעלות על משכבם ולהקיץ בבוקר השכם עם קריאת התרנגול. הם צריכים להיות שלווים על מנת להפחית את הקשיים של הסתיו. נשמתם ורוחם צריכים להתאחד כדי להרגיע את הנשימה של הסתיו; וכדי שריאותיהם יישארו טהורות אין הם צריכים לקרוא דרור לתשוקותיהם. כל הדברים הללו הם בהרמוניה עם האטמוספירה של הסתיו וכל הדברים הללו מהווים את שיטת ההגנה על הקציר של האדם. מי שילך נגד חוקי הסתיו יחווה חוסר איזון באנרגיה של הריאות. עבורו החורף צופן בחובו קשיי עיכול ושלשולים; לכן הם לא יוכלו לחזור לעצמם בתקופת האחסון של החורף".
(מתוך ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב)

עונת הסתיו היא העונה שבה האנרגיה המתפרצת והיאנגית של הקיץ נמצאת בתהליך התכנסות לקראת החורף, שבו הדגש הוא על אנרגיה יינית, השמורה בתוך הגוף (כמו העצים המשירים עלים כדי לאפשר בחורף חיזוק והעמקה של השורשים באדמה).
האלמנט ששולט בסתיו הוא אלמנט המתכת, שאליו שייכים הריאות והמעי הגס, ואותם יש לחזק.
הטעם שמאפשר לגוף להתכנס ולהצטמצם הוא הטעם החמוץ ויש לתת לו דגש בתקופת הסתיו.
הטעם של אלמנט המתכת הוא הטעם החריף. הצבע הוא הצבע הלבן. חשוב לצרוך מזונות חריפים ולבנים כדי לחזק את אלמנט המתכת, אבל מכיוון שהחריף הוא דווקא טעם פותח, יש לצרוך אותו במידה. אם מרגישים מחלה ממשמשת, כדאי לצרוך יותר מזונות חריפים כדי לסלק את הפתוגן שחדר לגוף, ולהפחית את החמוצים.
בסתיו האקלים מתחיל להיות יבש ולכן יש להקפיד על צריכת נוזלים, ועל מאכלים ושיטת בישול שאינם מייבשים.
שיטת הבישול המומלצת לסתיו דומה לזו של החורף – בישול יותר ארוך על אש קטנה.
אז מה לאכול...
דגנים: אורז מלא לסוגיו, שיבולת שועל, לחם שאור (חמוץ).
מומלץ מאד לבשל מהדגנים דייסות (בערך יחס של 1:6 בין הדגן למים).
קטניות: עדשים, שעועית לבנה, שעועית אזוקי.
ירקות: להימנע מאכילת ירקות חיים ולהעדיף ירקות מבושלים.
* ירקות חריפים (אותם לאכול במידה): שום, בצל, חזרת, ג'ינג'ר, כרישה, צנון ועלי צנון, לפת, קולרבי, ברוקולי, כרוב, כרובית.
* ירוקת נוספים: ירקות כבושים, זיתים, לימון, כרישה, תפוח אדמה, סלק, גזר, שומר, ארטישוק ירושלמי, פטרוזיליה, כוסברה, סלרי, פטריות, דלעת, בטטה.
פירות: חבוש מבושל (מכווץ), אפרסמון (מכווץ), רימונים, פירות הדר צהובים, תפוחים (רצוי מסוג גרנד), אגסים, ענבים.
אגוזים וזרעים: מומלץ להרבות בהם בסתיו בגלל הצורך ללחלח. שומשום בצורותיו השונות (שמן שומשום, טחינה, גרגרים), שקדים, אגוזי מלך, פקאן ומקדמיה, צנוברים ופיסטוק חלבי.
בשר: עוף והודו, מעט בשר בקר. אין צורך לאכול בשר יותר מ-2-3 פעמים בשבוע
דגים: מומלצים.
ביצים: אם אין בעיה של יתר כולסטרול או יתר שומנים בדם ניתן לאכול ביצה אחת ביום.
מוצרי חלב: רצוי להמעיט. יוגורט הוא טוב בגלל האיכות החמוצה שלו.
תבלינים:
תבלינים בעלי אנרגיה מכווצת - סומאק, כורכום, מוסקט, קצח, חומץ.
תבלינים בעלי אנרגיה חריפה ומפזרת - בהם להשתמש במידה או כשמתחילה מחלה - פלפל שחור, פלפל לבן, ווסאבי, בצל ירוק, רוקט, גרגר הנחלים, שום.
מומלץ לשתות תה מפקעות וורדים.

 

לאתר של רפואה סינית קהילתית>>

קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness